Cilinderkop vlakken

Voor al uw reparaties en technisch onderhoud

+31 (0)6 53 50 82 79
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.



turborevisie

Vlakken van cilinderkoppencilinderkop vlakken image02

 

Cilinderkop
De cilinderkop is onderdeel van een verbrandingsmotor. Hij zit boven op het motorblok en sluit de cilinders af.
De koppakking bevindt zich tussen de cilinderkop en het motorblok en zorgt voor een hermetische afdichting tussen beide.
Bij een kopklepmotor maken de uitsparingen in de cilinderkop onderdeel uit van de verbrandingskamers.
Bij viertaktmotoren van dit type bevat de kop ook de kleppen en het mechanisme om deze op het juiste moment te openen en te sluiten. Vandaag de dag zijn zulke motoren daartoe uitgerust met een zogenaamde 'bovenliggende' nokkenas, die zich eveneens in de kop bevindt. Bij de benzinemotor heeft de cilinderkop openingen waarin de bougies worden geschroefd.

 

Wanneer vlakken van de cilinderkop
Wanneer een motor oververhit is geweest is het soms niet meer mogelijk deze weer goed te krijgen door het plaatsen van een nieuwe koppakking. Omdat de cilinderkop niet meer recht is zal door de ongelijkheid de pakking niet meer 100 % afdichten.
We zullen de cilinderkop moeten gaan vlakken.

 

Vlakken
Het weer recht maken van de cilinderkop gebeurt op een vlakbank heet vlakken, dit gebeurt met een speciaal vlak gemaakte steen, er kan met het het inspannen van de cilinderkop op de vlakbank een hoge nauwkeurigheid worden verkregen van 0.02mm. Dit is een dikte die altijd verloren is. Er zal ook nooit meer worden weggeslepen dan wat noodzakelijk is.
Normaal wanneer de schade beperkt is gebleven met betrekking op de kromming zal één pakking voldoen, indien een kop al eerder gevlakt is, kan het zijn dat er een dikkere pakking of bij uitzondering 2 pakkingen gebruikt moeten worden. Arjan Technische Service zal u in beide gevallen inlichten en u de beste oplossing toelichten.